Kategoriarkiv: Køkken og bad

Ombytning af ovn

Da vi valgte køkken valgte vi en indbygningsovn fra Siemens. En ovn magen til den ovn vi havde i vores gamle hus – fordi den var vi slemt tilfredse med! Dog valgte vi den i sort fordi det passer bedst til vores nye køkken, men stadig de samme funktioner, og om muligt en endnu pænere ovn.

For nogle uger siden opdagede vi at der var nogle afskalninger i emaljen (hvis det hedder sådan …) i ovnrummet. Vi kontaktede Siemens-service og kort efter påske kom en servicemand og kiggede på problemet. Dagen efter blev vi ringet op fra Siemens-service som forklarede at skaderne ikke kunne udbedres og at vi skulle have en ny ovn! Det er da service!

I mellemtiden er designet af ovnen jo så “desværre” blevet ændret og vi blev forelagt om vi kunne acceptere disse ændringer af designet. Det kunne vi godt. Ydermere blev vi spurgt om vi havde andre hvidevare i samme designserie? Det har vi så ikke – men det stod mellem linjerne at om vi havde haft, så var også disse blevet udskiftet med nye. Helhedsindtrykket må jo ikke ødelægges. Det er da super service!

Serviceabonnement til varmepumpen

For nogle uger siden modtog vi en reklame fra Vølund Varmeteknik for deres serviceabonnement (deres reklame fra sidste år ligger på hjemmesiden). De slår (selvfølgelig) til lyd for at varmepumpen bør have et årligt eftersyn, hvilket jo også umiddelbart lyder fornuftigt, men prisen virker dog noget høj.

Det billigste abonnement koster kr. 1.800 om året for et enkelt besøg. Akutudkald i tilfælde af driftstop på varmepumpen afregnes på løbende timer. Ligeledes er abonnementet uden reservedele osv. Dog får man skiftet filteret hvert år som en del af abonnementet ligesom de rengør udsugningsventilerne i huset. Dem har vi fire stk. af.

Hvor lang tid mon sådan et eftersyn kan tage? Naturligvis betaler man også for kørsel, men som de selv forklarer, så planlægger de naturligvis eftersyn sådan at kørsel minimeres. Så jeg synes det lyder som en høj timepris …

Hvis jeg falder over andre udbydere af serviceabonnementer til vores varmepumpe skal jeg huske at skrive det hér på bloggen. Og har du, kære læser, erfaring med service på din varmepumpe, evt. i abonnement, så skriv endelig en kommentar!

Kold vinter og varmt vand

Kulden har for alvor fået fat i Danmark denne vinter. Solen har vi heller ikke set meget til. Typisk hænger sneskyerne jo tungt på himlen.

Kulde og vinter til trods har vi (heldigvis!) ikke haft problemer med produktionen af varmt vand. Varmepumpen har gjort arbejdet uden hjælp fra el-spiralen. Kun en enkelt dag eller to har varmtvandsbeholderen haft svært ved at levere en konstant temperatur. Men det har også været på dage hvor hele familien har badet inkl. med fyldt badekar!

Og når solen skinner – hvilket den jo gør mere og mere i takt med lyset vender tilbage – kan vi tydeligt mærke hvordan det hjælper på opvarmningen af huset.

Ny vandhane i køkkenet

Michael fra Hansgrohe har ydet en fantastisk service! I går satte han den nye vandhane op og vi har nu – stort set – en vandhanen uden gener. Åbenbart er vandet i vores område af en sammensætning/med en overfladespænding der giver problemer i armaturer med buet udløb. Lige sådan som vi gerne vil have at den skal se ud! Den model vi nu har fået ombyttet til har heldigvis kun problemet i meget ringe grad. Om andre fabrikater også har problemet vides ikke, men nu var det jo engang Hansgrohe vi valgte, og vi har da fået en formidabel service direkte fra fabrikanten.

Flotte brusedøre

Nu kan vi tage brusebade uden at det står ud med vandsprøjt på hele gulvet! I mandags fik vi opsat den sidste brusedør på forældrebadeværelset. Det sætter prikken over i’et – de er rigtigt flotte og får badeværelset til at se fuldendt ud!

Vi endte jo med at bestille specialfremstillede brusedøre hos Viborg Glarmesterværksted. Dels fordi vi har hørt at de laver nogle rigtigt flotte brusedøre (og det har vi jo så fået bekræftet, samtidig har vi fået superb service), dels fordi åbningen til brusenicherne ikke passer med noget standardmål – og ikke mindst fordi vingerne til brusenichen i forældrebadeværelse er skæve, sådan som vi tidligere har skrevet om, og vi derfor skulle have en irregulær glasdør. Jeg har forsøgt at tage et billede til bloggen … men det lader sig ikke umiddelbart gøre at vise et billede af en klar glasdør!

Skæve vægge og forkert afløb

Nu skal overskriften ikke misforstås – vi er stadig meget tilfredse med vores hus – men jeg har bevidst ventet med at skrive dette indlæg til jeg var “faldet lidt ned” … Jeg har dog allerede nævnt det et par gange; at vi har problemer med afløbet i bruseren i det store badeværelser (“forældrebadeværelset”), og bedst som jeg troede at alt nu var udbedret viser det sig jo langt fra at være tilfældet!

Det er mig således en gåde hvordan håndværkerne i et-og-samme hus, vel at mærke et typehus som Hjem AS har bygget mange magen til, kan lave to brusere så forskelligt. Den ene bruser, i det mindste badeværelse, synes at være lavet helt korrekt. Flot flise- og fugearbejde, ingen problemer med afløbet og de to halvvægge/vinger er i lod (+/- nogle få mm).

Den anden bruser, i det største badeværelse, er også med flot flise- og fugearbejde. Men er til gengæld med skæve vægge/vinger og et afløb som tilsyneladende er lavet helt forkert …! Væggene hælder med det resultat at åbningen er mere end 1,5 cm bredere for oven end for neden. Det finder vi ud af nu hvor vi vil have glasdør til åbningen. Med så skæve vægge er vi nødt til at få den speciallavet. Vandlåsen i afløbet (et Blücker hjørne-) fandt vi jo i første omgang, som tidligere skrevet, ud af var blevet “muret” ned i afløbet, den kunne således ikke komme op/fri som det ellers er hensigten for rengøring, og nu hvor afløbet er blevet udstyret med en korrekt isat vandlås viser det næste (eller måske oprindelige?) problem sig. Der er stort set intet afløb fra afløbet! 

Intet problem hvis vandlåsen er væk (ikke sat i afløbet). Heller ikke noget problem med vandlåsen – den fungere fint i den anden bruser/det andet afløb. Det er når vandlåsen sidder i afløbet at problemet viser sig. Eneste forskel mellem de to afløb er afstanden fra fliserne og til bunden af afløbet, som åbenbart har noget at sige, sandsynligvis noget med kloakrørets åbning i afløbet i forhold til vandlåsen. I afløbet på det største badeværelse er afstanden større end i det andet afløb. Da vandlåsen var “muret” har det tilsyneladende udlignet denne forskel. 

Som sagt er det mig en gåde hvordan håndværkerne har kunnet lave “en rigtig” og “en forkert” i samme hus … jeg synes i hvert fald det er møj irriterende! Jørgen fra Hjem AS har lovet at sende en mand ud for at løse problemet; denne gang håber jeg så problemet faktisk også bliver løst!

Perlator og vandhanen i køkkenet

Vores vandhane i køkkenet er fra Hansgrohe. Ligesom de øvrige vandhaner/armaturer i huset (med undtagelse af den i bryggerset). Lige fra starten har udløbet fra hanen været underligt … Når man lukker for vandet er det som om hanen først skal løbe tør, og efterfølgende står den og drypper. Ikke meget, blot en smule, som jo alligevel godt kan blive til noget over en hel dag-og-nat. 

Nu er det jo sådan i et hjem-hus at vandhanen er købt, sammen med køkkenet i øvrigt, af Kvik Herning men monteret af vvs’eren, John Enevoldsen A/S. Jeg kontaktede indledningsvis vvs’ere, som vi har været meget tilfredse med, og blev også mødt med interesse og hjælpsomhed. Efter, via vvs’eren, at have fået kontakt med en salgskonsulent fra Hansgrohe, som godt havde hørt om nogle få lignende tilfælde, blev løsningen en udskiftning af perlatoren (den-der dims der blander luft i vandet). Det løste også delvist problemet … men desværre drypper vandhanen stadig.

I sidste uge havde vi så besøg af en servicetekniker fra Hansgrohe. Dels skulle han kigge på brusebatteriet (som jeg tidligere har skrevet om) og dels på vandhanen. Meget venlig og serviceminded. Brusebatteriet er nu også i orden – laver fint varmt vand – men vandhanen grundede han noget over. Han kunne sagtens se problemet, og synes bestemt ikke det var i orden, men han vidste blot ikke lige hvad han skulle gøre ved det. Han ville undersøge nærmere, og så skulle vi tales ved. Så – fortsættelse følger …

Afløbet er lavet – mangler termostatbatteri

I går var Ole fra Hjem igen forbi. Han lavede afløbet i bruseren – det var ham muligt at skære vandlåsen, som jo er en løs indsat, i stykker og på den måde få den op af afløbet. Så nu skulle det være i orden (har ikke selv konstateret det endnu). Så mangler vi blot at få udskiftet/repareret termostatbatteriet – der er noget galt med termostaten så det kun er muligt at tage lunkne bade …! Vvs’eren har været forbi men endnu afventer vi reservedele (eller noget andet – hører ikke så meget).

Energi-klasse B

Vores hus er udstyret med en Vølund varmepumpe, model Fighter 100P, som producerer varmt brugsvand ud fra genindvinding af luften. Varmepumpen har også en el-spiral der kan bidrage til opvarmningen af vandet, men den er (naturligvis) slået fra. Indtil videre har varmepumpen da også produceret rigeligt med varmt vand til både bruse- og karbade! Uden el-spiral står varmepumpen til at producere vand på omk. 50 grader, med el-spiral omk. 60 – 70 grader. Temperaturindstillingen er fast, men det er da også rigeligt varmt. Varmepumpen kan eftersigende godt laver varmere vand, men det vil i så fald være på bekostning kompressorens levetid.

Samtidig fungerer varmepumpen som ventilationsanlæg. I køkken/alrum, bryggers og badeværelserne sidder en ventilationsventilerne og luften i huset bliver udskiftet hvert 2./3. kvarter døgnet rundt. Den friske luft kommer ind via udluftningsventiler i vinduesrammerne. Det giver et behageligt og tørt indeklima.

Den konstante udluftning (og dermed produktion af varmt vand) giver en svag susende lyd i ventilationsventilerne, og selve varmepumpen, placeret i bryggerset, giver også lidt lyd fra sig. Da vi overtog huset stod ventilationen på højeste trin og larmede noget mere. Et par uger efter kom en tekniker fra Vølund og indregulerede varmepumpen. Fin service. Desværre opdagede vi efterfølgende, i forbindelse med elektrikerens besøg i huset, at den fabriksmonterede ledning til varmepumpen er for kort, hvilket er underligt eftersom denne varmepumpe står i alle hjem-huse. Derfor har jeg selv måttet samle en forlængerledning for at kunne sætte varmepumpen i det rigtige stik.

Fantastisk at tænke sig at opvarmningen af huset via gulvvarmen/fjernvarmen kan genbruges/genindvindes – og ellers blot ville gå tabt. Varmepumpen bruger naturligvis strøm og om “regnskabet går” op i sidste ende vil jo vise sig. Som følge af de nye lovkrav er vores hus også blevet energimærket. Rapporten kom forleden dag. Vores hus er blevet placeret i energi-klasse B, og ingen energiforbedrende foranstaltninger er rentable!

Vandlåsen i bruserens afløb

Efter nogle uger i huset, og dertil kommende antal brusebade, begyndte afløbet i bruseren at “snakke”. Afløbet er en trekantet hjørne-Blücker (og ikke et Unidrain afløb som vi oprindeligt blev forklaret/lovet …) og uden at have erfaring med specifikt dette afløb antog jeg at det er konstrueret nogenlunde som et traditionelt firkantet afløb fra samme producent. Da jeg endelig fik taget mig sammen til at skrue risten løs, for at kigge til vandlåsen, begyndte mysteriet. Vandlåsen kunne jeg rykke 1 – 2 cm. op-og-ned men jeg kunne ikke få den fri af afløbet. Ca. 3 cm. under kanten af afløbet blev vandlåsen stoppet af en udfalsning …

Jeg ringede til Blücker og fik fat i en meget venlig og hjælpsom kvinde. Det stod snart klart at vandlåsen er blevet sat i afløbet og overdelen monteret ovenpå – hvilket naturligvis var forkert, og skulle have været gjort i omvendt rækkefølge!? Vandlåsen skal hvilke på den udfalsning som ses ca. 3 cm. under kanten. I den anden bruser, på det andet badeværelse, er vandlåse og afløb monteret korrekt, og vandlåsen kan komme op/fri uden problemer. Med min pludselige interesse for afløbene i bruserne finder jeg så også at vandlås og afløb er smurt ind i beton/fliseklæb, hvilket jeg finder uprofessionelt og noget forbandet svinderi, med nedsat funktion til følge.

Forsåvidt uinteressant hvem der har lavet fejlen, men ihvertfald ikke vvs’erne forstår jeg, og det væsentlige er da også at Hjem AS har reageret hurtigt på min henvendelse vedr. problemet. I dag har vi haft deres servicemand, Ole, på besøg og han kiggede bl.a. på dette problem. Desværre, men som forventet, kræver det murearbejde at få udbedret problemet. Nu afventer vi en murer og håber og beder til – ja, vi forventer det jo ganske simpelt og kan ikke acceptere andet – at han kan genetablere fliserne lige så pænt som de i første omgang er blevet lagt. Godt at vi, mens vi venter på en udbedring, kan bruge det andet badeværelse!