Kategoriarkiv: Forsyningsvirksomheder

Vi er tilmeldt ‘Tænk Strøm’ – er du?

Jeg har tidligere skrevet om el-priser og den tilsyneladende manglende konkurrence på det danske el-marked. Nu har vi tilmeldt os ‘Tænk Strøm’der er et initiativ fra Forbrugerrådet for at skaffe almindelige danske el-kunder storkunde-rabat. Initiativet finansieres alene ud fra den provision som Tænk Mer A/S (et datterselskab under Forbrugerrådet) får ved at formidle aftalen.

Du kan stadig nå at tilmelde dig, blot inden 31. maj, det er ganske uforpligtende, og i starten af juni modtager du så et tilbud – på forhåbentlig billigere strøm – som du kan sige ja- eller nej-tak til.

Strømmen fejler ingen ting, si’r EnergiMidt

På baggrund af måling af strøm/spændingsniveau som EnergiMidt foretog sidste og forrige uge i hhv. vores hus og i tranformerstationen har el-selskabet meddelt at niveauet er som det skal være. Det blev (endnu engang) forklaret at spændingen skal ligge mellem 207 – 244 V, og dertil sagde Mogens fra EnergiMidt at de helst vil undgå at den ligger i toppen af intervallet.

Umiddelbart ser det da også ud til at spændingen overholder kravene med en spænding omkring 230 V (+/- 6-7 V). Men på den anden side er jeg jo ikke ekspert på området!

Men dermed er sagen jo ikke slut … for hvis både vi og andre på Palleshøje fortsat oplever at de elektriske pærer ‘går’ meget ofte må der jo være (en anden) forklaring. Spørgsmålet er blot hvilken …

EnergiMidt måler på strømmen

Vi er flere på Palleshøje som oplever problemer med hyppige el-pærer skift. På baggrund af en håndfuld henvendelser fra beboere tog jeg for nogle dage siden igen kontakt til EnergiMidt vedr. problemerne. Fra-og-med i dag måler EnergiMidt på strømmen – dels hos os, dvs. i vores installation, dels i transformatorstationen. Om en uges tid tager Mogens fra EnergiMidt så de indsamlede data med tilbage på kontoret til sammenligning og analyse. Vi venter i spænding (…!) på en konklusion.

Er der “noget galt med strømmen” på Palleshøje?

Skifte du ofte el-pærer? Springer el-pærerne ofter end hvor du boede tidligere? Oplever du andre problemer med strømmen?

Vi er tilsyneladende flere (nr. 56 + nabo og nr. 130 + nabo) som oplever at vi ofte må skifte el-pærer på Palleshøje. Jeg har tidligere være i kontakt med Energi-Midt omkring problemet. Første gang for et lille års tid siden og som bekendt skiftede el-selskabet en transformer i området.

Jeg har nu igen været i kontakt med Energi-Midt pga. at jeg stadig oplever lidt for hyppige el-pære-skift. Hvis du (eller naboen) også har mistanke om at der er “noget galt med strømmen” hører jeg gerne fra dig. Skriv til mig via hjemmesiden.

Strøm med god samvittighed

I forlængelse af mit tidligere indlæg om skift af el-leverandør er jeg blevet opmærksom på en ny trend indenfor området: Flere og flere leverandører af strøm tilbyder at give forbrugerne god samvittighed ved forbrug af strøm ved at kombinere støtte til udviklingen af vedvarende energi og støtte til miljø-/humanitære projekter i den tredje verden.

Folkekirkens Nødhjælp står således bag produktet Nødstrøm.

Natur Energi samarbejder med en række organisationer og firmaer og tilbyder strøm med god samvittighed på forskellige måder.

Billigere strøm?

Som jeg tidligere har skrevet om har vi siden 2003 haft et liberaliseret el-marked i Danmark.

Jeg brugte forleden et par minutter på hjemmesiden elpristavlen.dk for at finde ud af om der mon ligger en besparelse for os ved blot at skrifte leverandør af strøm. Umiddelbart ser det ud som om EnergiMidt ligger i top 10 af billige el-selskaber i vores område. Nuvel i bunden af top 10 med muligheden for en lille besparelse hvis vi skifter. Men ikke så stor en besparelse at vi skifte lige nu og hér …

Til gengæld er de udspecificerede prisoplysninger på EnergiMidts hjemmeside umulige at sammenligne med prisoplysningerne på elpristavlen.dk hvilket jeg finder problematisk når nu elpristavlen.dk netop er lavet for at gøre konkurrencen på el-markedet mere gennemskuelig.

Dropper fastnet (ip-) telefonen

Eftersom vi alligevel altid har mobiltelefonen indenfor rækkevidde har vi besluttet at forsimple vores liv en smule ved at droppe fastnet telefonen. For år tilbage skiftede vi til ip-telefoni, og det har virket upåklageligt – senest har vi benyttet Fonet, men nu “nøjes” vi altså med mobiltelefoni.

På den måde skal vi kun holde styr på kun én telefon, kun aflytte én telefonsvare, kun givet ét telefonnummer ud og kun holde øje med forbruget/regningen ét sted. Og så er vi ikke længere følsomme overfor strøm- eller internetsvigt som vi er det med ip-telefonien.

En sidegevinst er jo så også at vi hver især får vores egne opkald på vores eget nummer! Omkostningen burde blive stort set den samme. Måske endda en lille besparelse eftersom vi nu ikke længere skal betale abonnement. Det kan vi jo så bruge til at spare op til en lækker lille iPhone mobiltelefon …!

Internet, radio, tv og telefoni

Vi har en fiberforbindelse ind i huset, leveret af EnergiMidt, og fra den aftager vi pt. (kun) internet-forbindelse. Telefoni køber vi særskilt fra Fonet og tv-signalet får vi fra YouSee.

For så vidt er der jo kun tale om internetforbindelsen (via fiber) fra EnergiMidt og tv-signalet fra YouSee. Over internetforbindelsen kører vi så IP-telefoni og høre internet radio. Sidstnævnte er et stort hit! Ikke kun hører vi alle DRs kanaler, men nyder også godt af de mange hundrede (tusinde!) gratis streamede radiokanaler som vi kan modtage over nettet. Sidst men ikke mindst er det uundværligt med en hurtig og stabil internetforbindelse. Internettet er informations- og underholdningsmediet nr. 1, ingen tvivl om det!

Ip-telefonien fra Fonet er vi også ganske godt tilfredse med. Et no-nonsens produkt, omend deres hjemmeside godt kunne tåle at blive opgraderet, som levere godt lydkvalitet og fornuftige tillægsprodukter som f.eks. telefonsvare.

Tv-signalet er et helt almindeligt analogt signal sådan at vi kan se tv på begge vores ikke-hd, ikke-fladskærms tv vi har i huset. Vi ser intet behov for super-duper hd-digitalt signal til vores umoderne billedrørs-tv – og så hader vi alle de bokse som ‘man’ skal stå under tv’et! Når (… suk, hvornår?) det bliver muligt at lave en central løsning med hd-/dvb-/iptv-tuner med harddisk-recorder, musik- og billedfil-server osv. bliver vi meget glade!

Generelt oplever vi stabilitet på de leverede forbindelser. De problemer med stabiliteten på internetforbindelsen som jeg tidligere har skrevet om, synes at være forsvundet – hurra for det!

I går aftes var den gal igen med internetforbindelsen

Tidligere har vi haft problem med ustabil internetforbindelse (som skrevet om) og igen i aftes var den gal … internetforbindelsen (PPPoE til EnergiMidt) blev gentagende gange afbrudt efter kun ganske få sekunders, nogle gange minutters, forbindelse. Sådan var vi uden forbindelse det meste af aftene, og havde kun “hul igennem” periodevis og i ganske kort tidsrum. Møg irriterende!

Lige som sidst forsvandt problemet efter midnat. Nu tror jeg det er på tide at afkræve EnergiMidt en forklaring.

Ustabil internetforbindelse

I går oplevede vi det underlige at vores internetforbindelse, leveret af EnergiMidt via fiber, hoppede af igen-og-igen.

Jeg kan se i logfilen fra routeren at forbindelsen gentagende gange blev etableret kun for at blive afbrudt 1-2 minutter efter. Dernæst var vi uden forbindelse i 5-15 min. og det hele gentog sig. Ind til midtnat …

EnergiMidt benytter sig af en opkaldsklient til at etablere forbindelsen, dvs. man “ringer op” for at komme på internettet. Teknisk er der tale om en PPPoE forbindelse som jeg har sat vores router til at håndtere, hvorfor jeg også har logfilen til at dokumentere forløbet. Da jeg ringede til EnergiMidt i går for at fejlmelde forbindelsen fik jeg jo blot at vide at kontoret var lukket … Nu virker det jo som sagt igen, helt af sig selv!